Een interview of vergadering uitwerken met spraakherkenning

Opgenomen vergadering uitwerken

Is de transcriptie van een interview of vergadering middels spraakherkenning mogelijk?

Er worden wereldwijd duizenden vergaderingen en interviews opgenomen. Het uitwerken van de geluidsopname naar een tekst(document) door middel van typen noemt men transcriptie.

Je zou denken dat, nu er zeer goede spraakherkenningssoftware bestaat voor het omzetten van spraak-naar-tekst, je ook wel een opname van een interview of vergadering door de spraakherkenning zou kunnen laten uittypen.

Helaas… de techniek van de hedendaagse spraakherkenningssoftware is nog niet zo ver dat deze verschillende stemmen kan herkennen en “gesproken” teksten kan omzetten naar “getypte tekst”. Spraakherkenning kan wel zeer goed is als hulpmiddel bij het uitwerken worden gebruikt om het typen tot een minimum te beperken.
Hieronder leest u hoe dat werkt.

Dragon herkent één stem

De Dragon spraakherkenningssoftware is geoptimaliseerd voor het omzetten van “gedicteerde” tekst van één spreker. Dragon wordt, door er veel mee te werken, geoptimaliseerd om één persoon, die de teksten dicteert, goed te kunnen verstaan. Bij een interview wordt er door twee of meerdere mensen – soms ook wel door elkaar- gesproken. Dragon kan stemmen niet van elkaar onderscheiden en de “gesproken” teksten niet herkennen.
Voor een optimale herkenning moeten teksten worden “gedicteerd” de spreker houdt er dan rekening mee dat de tekst moet worden “verstaan” door de spraakherkenningssoftware. Dat kun je niet van de spreker verwachten bij een interview, vergadering of (telefoon)gesprek.

Maar u kunt zich wel veel tijd en moeite besparen als u de opname zelf wil uittypen

U kunt enorme tijdswinst behalen door in plaats van zelf de tekst in te typen deze na te spreken en door de Dragon spraakherkenningssoftware te laten typen. Dit gaat niet alleen sneller omdat dicteren sneller is dan typen maar ook omdat u u veel langer achter elkaar kunt dicteren dan typen.

De spraakherkenningssoftware ‘luistert’ naar u en zal de ingesproken tekst direct uitwerken naar ‘getypte tekst’ in uw favoriete tekstverwerkingsprogramma.

Dus…

…helaas, uw vergadering of interview moet nog steeds worden afgeluisterd en ingetypt.

Maar…

…u kunt wel tijd besparen door de Dragon spraakherkenningssoftware te gebruiken.

De transcriptie gaat dan alsvolgt:

  1. U beluistert een (deel van een) zin van de opgenomen tekst en formuleert hiervan een letterlijke vertaling, een uittreksel of een eigen interpretatie.
  2. U dicteert de tekst in de headset/microfoon.
  3. De Dragon spraakherkenningssoftware zal uw stem herkennen en de gesproken tekst omzetten naar woorden in uw tekstverwerkingsprogramma.

U herhaalt deze 3 stappen tot u de gehele opname heeft verwerkt.

U hoeft dus niet meer zelf te typen en dicteren gaat tot wel 6 maal sneller dan typen.

Maar er is nog meer mogelijk!

Het beluisteren van lange opnames kan op zich al veel moeite kosten. Gebruikt u de standaard Medica Player van Windows dan is nauwkeurig heen en weer “spoelen” in de opname zeer lastig. En u moet altijd van het programma waarin u de tekst uitwerkt overschakelen naar Media Player. Dat vergt onnodig veel muisklikken en tijd.

Maak gebruik van een transcriptieset.

Door gebruik te maken van speciale afspeel-software en een voetschakelaar kunt u het beluisteren van de opname geheel “handen-vrij” besturen. U gebruikt uw voet voor het starten, stoppen, “heen- en terugspoelen” van de opname. AVT levert complete transcriptie-sets om het uitwerken van vergaderingen, interviews of andere opnames veel sneller en efficiënter te kunnen doen. Hier kunt u meer lezen over transcriptie.

 

De volgende stap: gratis advies van AVT

Omdat iedereen zijn eigen werkwijze heeft, informeren wij u graag geheel vrijblijvend over de mogelijkheden en geven wij u graag advies, gratis!

Bel ons gerust voor advies:
023 – 529 43 44

AVT, de totaalleverancier

AVT biedt u een grote keuze uit onze diensten zoals installatie, training en begeleiding, al dan niet op locatie of online. AVT staat al meer dan 30 jaar garant voor optimale service en support.

Heeft u al een keuze uit onze producten en diensten gemaakt? In onze shop kunt u ze vandaag bestellen en er de volgende (werk)dag al mee aan de slag.

Ga naar de shop

Wij verwelkomen u graag als klant van AVT.


Dit zeggen onze klanten:

Powered by Trustpilot

Op basis van bijna 300 beoordelingen scoren wij gemiddeld een 9,1 op Trustpilot.com! Een greep uit de beoordelingen gemaakt door onze tevreden klanten leest u hier.

Alle Trustpilot reviews

  • De Spraakherkenning is een mooi en fijn product welke bijzonder tijdbesparend voor mij werkt. Helaas geeft het product wel standaard problemen bij het opstarten in combinatie met (diverse)webbrowsers. Als je eerst Spraakherkenning opstart en daarna een webbrowser loopt de webbrowser standaard vast en moet je eigenlijk altijd 1 tot 2 maal de webbrowser her-starten voor je het product in combinatie kunt gebruiken. Eerst de webbrowser starten en daarna Spraakherkenning geeft iets minder vaak problemen. Maar je dit probleem buiten beschouwing laat én als je Spraakherkenning juist hebt ingesteld, heb je er ook echt heel veel profijt van!

    De heer Dhr. D.R.A. Boomsma

    ★★★★

  • Kreeg snel na de bestelling een persoonlijk mailtje met o6 nummer om feedback te geven en/of hulp te vragen. Ook bleef ik geinformeerd over de levering.

    Adriaan Los

    ★★★★★

  • ZEER POSITIEF de dvd werkte niet, maar Erwin had een oplossing samen met Teamviewer gekeken prima!!

    Bert

    ★★★★★

  • Goede leveranciers zijn zeldzaam, telefonisch geïnformeerd naar aanschaf van product. Werkelijk uitstekend geholpen, proactieve tips gekregen, eerlijk verhaal, strakke opvolging na de verkoop en direct soepel geleverd. Partij lijkt groot genoeg om te kunnen servicen, klein genoeg om persoonlijk te blijven. Wij waren aangenaam verrast en bevelen van harte aan.

    Founding Fathers

    ★★★★★

  • Goede en snelle herkenning.Tijdens het installeren wordt twee keer gevraagd naar een serienummer. Wordt niet duidelijk gemaakt dat het twee verschillende moeten zijn. Niet aangegeven welke wijze van correctie de herkenning het meest verbeterd.

    Klant

    ★★★★★

  • Volslagen onbekend met het programma spraakherkenning heb ik het geïnstalleerd volgens de gebruiksaanwijzing. Daarna heb ik van AVT een instructieles gehad. Deze instructieles was zeer duidelijk en ik heb er veel van geleerd en ik ben er vol lof over. Al de vragen die ik had, zijn duidelijk en eenvoudig uitgelegd. Ik kan iedereen aanbevelen om het programma voor spraakherkenning via AVT aan te schaffen wegens de goede service die hier te krijgen is. J. van Vulpen. 14-4-2016

    J. van Vulpen

    ★★★★★

Wij werken o.a. met