Wat te doen als uw headset niet werkt met de Dragon spraakherkenning

AVT-Blog-microfoon-instellingen-voor-de-dragon-spraakherkenning

Naar aanleiding van de telefoontjes van onze klanten die met de Dragon spraakherkenningssoftware (willen gaan) werken en aangeven dat hun headset het niet doet of dat Dragon geen spraak omzet naar tekst dit nieuwe blog. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom “Dragon niet luistert” en ik zal hieronder wat tips geven hoe de meeste problemen kunnen worden opgelost.

Belangrijk is om twee zaken duidelijk te onderscheiden.

  1. Uw computer ontvangt geen geluid van uw headset of microfoon.
  2. Dragon ontvangt geen geluid van uw audiosysteem en kan daardoor niet uw spraak omzetten naar tekst.

Als ik een audio probleem ga oplossen en via TeamViewer contact heb gemaakt met de pc van de klant, doorloop ik altijd een paar stappen om te onderzoeken of het probleem zit (1) bij het audiosysteem van Windows en de combinatie met de headset, of dat het probleem bij de Dragon software zelf zit. Uiteraard zijn er ook technische verschillen of er gewerkt wordt met een draadloze headset, een met een USB-aansluiting of een met twee tulp stekkertjes. Ik ga proberen de verschillende mogelijkheden zo goed mogelijk te behandelen. Hierdoor is het wel een wat lang verhaal geworden, maar ik hoop dat een ieder zo zijn eigen onderdeel er van kan gebruiken om problemen met het geluid op te kunnen lossen.

 

Bepalen of Windows de headset ziet en of er ook geluid binnenkomt

De makkelijkste methode om te kijken of Windows de headset ziet, is door de audio-instellingen van de pc op te roepen. Dat doet u als volgt:

avt-blog-instellen-van-de-microfoon-voor-gebruik-met-dragon-spraakherkenning

  • Klik met de rechtermuisknop op het speaker-icoontje (1). Staat het icoontje er niet dan zou het verborgen kunnen staan. Dan kunt u klikken op het ^ om de verborgen iconen te tonen.
  • klik vervolgens met de linkermuisknop in het menu dat is verschenen (zie voorbeeld hierboven) op de optie Opnameapparaten (2) of bij de nieuwste versie van windows 10 op Geluiden (2).

 


[Tekst aangepast op 1-0-19]
Inmiddels heeft Microsoft in Windows 10 een wijziging aangebracht waardoor het onderstaande scherm niet meer opgeroepen kan worden via het speaker-icoontje. Microsoft heeft de instellingen nu toegankelijk gemaakt via nieuwe schermen, onderdelen van het configuratiescherm. Wat ons betreft is dat er niet handiger op geworden maar dat is misschien een kwestie van wennen. 
Om nu direct in het geluiden-scherm te komen maken wij gebruik van de volgende routine: druk op de Windows-toets+R en dan vult u in het scherm dat dan tevoorschijn komt de tekst : mmsys.cpl

Systeeminstelling Windows geluiden oproepen via het windows uitvoeren-scherm en mmsys commando


  • Er komt dan op het scherm het volgende scherm:

avt-blog-instellen-van-de-microfoon-voor-gebruik-met-dragon-spraakherkenning-controleer-de-invoergeluidsbron

 

  • Heeft u de standaard headset met USB-adapter van AVT dan ziet u in het lijstje van invoerapparaten een microfoon staan met als beschrijving iets van: USB PnP Sound Device (de onderste regel in het hierboven getoonde scherm). Heeft u een andere (draadloze) headset dan kan het zijn dat er een andere regel staat. Meestal staat daar het merk van de headset bij vermeld.

 

Stel uw headset in als standaard apparaat voor opname

  • Belangrijk is dat uw headset/microfoon als standaard staat ingesteld. Dat kunt u controleren door dat er een  bij de microfoon staat.
    Staat het  bij een andere microfoon, dan kan het zijn dat wellicht de interne microfoon van uw laptop of een microfoon van een web-cam als standaard staat ingesteld. Het is belangrijk dat u dan de USB PnP Sound Device selecteert en dan klikt op de knop Als Standaard instellen. Als het goed is krijgt u dan het zoals aangegeven in het voorbeeld hierboven.

 

Komt uw stem in Windows binnen?

  • Nu de headset goed staat ingesteld kunnen we controleren of er ook geluid van de headset door Windows wordt ontvangen. Dit kunt u controleren door de headset op te zetten en iets in te spreken. Ziet u rechts naast de juiste microfoon in het overzicht groene streepjes in de volumemeter komen dan komt uw stem in Windows binnen. Het kan zijn dat er meerdere volumemeters staan en dat een andere volumemeter ook uitslaat. Meestal is dat zoals hierboven ook al aangegeven een ingebouwde microfoon van uw laptop. Het is belangrijk dat die niet door Dragon wordt gebruikt wanneer u een headset gaat gebruiken.
    Werkt de headset goed, dan kunt u verder naar Instellen van de microfoon binnen Dragon verderop.

 

Geen uitslaande volume meter? Dan zit het probleem bij de headset.

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom de headset niet goed werkt en/of het geluid niet doorgeeft aan de pc.

  1.  Bij gebruik van een analoge headset met 2 tulp-stekkertjes in combinatie van een USB-adapter kan het zijn dat de stekkertjes niet goed of verkeerd om in de USB-adapter zitten. Controleer of de stekkers goed zitten en test of de volumemeter nu wel uitslaat.
  2. Gebruikt u een draadloze headset, dan is het bij de meeste headsets zo dat u een verbinding moet hebben tussen de bijgeleverde (Bluetooth) USB-stick en de headset. bekijk de handleiding hoe u kunt zien dat er verbinding is. Meestal wordt dat aangegeven met lichtjes op de headset en soms ook op de USB-adapter.
    Vervolgens moet u een “gesprekskanaal” opbouwen. De headset staat standaard in een soort van stand-by-stand. Om uw spraak naar de pc te sturen moet u bij de meeste door AVT geleverde draadloze headsets op de zijkant van de headset op een knop drukken om een spraakverbinding te maken. De nieuwere modellen zoals Sennheiser Presence, Jabra Stealth en Jabra Supreme geven ook een audio-feedback. U hoort in uw oor ook dat er verbinding is gemaakt. Ook hierbij kunt u goed controleren of het geluid naar de pc doorgegeven wordt door naar het volumemetertje te kijken.
  3. Gebruikt u een headset met alleen maar twee tulp-stekkers, dan is kan het zijn dat uw pc een extra programma gebruikt om aan te geven wat u op welke audio-poort van uw pc heeft aangesloten. Dit scherm zou moeten verschijnen wanneer u een van de stekkertjes in een audio-poort van de computer steekt. Kies daar de juiste poort en ook dat u de microfoon heeft aangesloten op die poort. AVT adviseert het gebruik van een headset met USB-geluidsadapter. Deze geeft in de meeste gevallen een beter geluid en levert veel minder problemen op met de configuratie.

Lukt het ondanks de tips niet om de volumemeter uit te laten slaan dan kunt u AVT om advies vragen via onze helpdesk.

 

Komt u er niet zelf uit? Bel onze
helpdesk! We helpen u graag

0900 – 2884857

 

Instellen van de microfoon voor de Dragon spraakherkenning

Per spraakprofiel kan men in Dragon aangeven welke headset (geluidsbron) men wil gebruiken bij het dicteren. Deze instelling wordt opgeslagen in het spraakprofiel.
Heeft u nog geen spraakprofiel in Dragon aangemaakt dan kunt u dat nu gaan doen.  Heeft u wel een profiel, dan dient u dat eerst te openen. Hieronder beschrijven we deze stappen.

 

Aanmaken van een nieuwe gebruikersprofiel

Wanneer u Dragon opgestart heeft, komt de Dragonbalk in beeld. U kiest dan in de balk: Profiel > Nieuw Gebruikersprofiel. De “wizzard” leidt u door het proces om het profiel aan te maken. Na enkele keuzes komt u bij de (onderstaande) keuze om een audio-apparaat te kiezen:

avt-blog-instellen-van-de-microfoon-voor-gebruik-met-dragon-spraakherkenning-kies-een-audio-apparaat-in-dragon

In dit scherm herkent u uw headset of Bluetooth-stick. Wanneer u nu ter test iets inspreekt in de microfoon, ziet u ook weer de groene volumemeter-balkjes groen uitslaan. U selecteert nu deze microfoon en klikt op Volgende.

LET OP! KIES NOOIT VOOR DE OPTIE DRAGON-TOEPASSING VOOR EXTERNE MICROFOON

 

De audio-controle start nu – Dragon test uw microfoon en u kunt aan de slag!

avt-blog-instellen-van-de-microfoon-voor-gebruik-met-dragon-spraakherkenning-maak-een-dragon-profiel

Wanneer u op de knop Starten klikt zal de grijze tekst zwart worden en kunt u beginnen met lezen. Let ook goed op dat de volumemeter ook groen moet aangeven. Dan komt uw spraak goed bij Dragon binnen. Na een paar regels gedicteerd te hebben is uw profiel klaar en kunt u met Dragon gaan werken. Veel dicteerplezier!

avt-blog-instellen-van-de-microfoon-voor-gebruik-met-dragon-spraakherkenning-maak-een-dragon-profiel-2

 

Geeft de test aan dat het volume te laag is?

Dan komt dat meestal doordat u een analoge-headset gebruikt (met 2 tulpstekkertjes) die u rechtstreeks op de pc/laptop heeft aangesloten, dus zonder USB-adapter. Dit is een veel voorkomend probleem en vaak moeilijk om zelf op te lossen. Soms helpt het om bij de eigenschappen van de headset wat te spelen met de volume instellingen. Veel handiger en betrouwbaarder is het om een goede USB-headset te gebruiken of om een losse USB-adapter aan te schaffen en die aan te sluiten op uw headset.

Komt u er niet zelf uit? Bel onze
helpdesk! We helpen u graag

0900 – 2884857

 


Dit zeggen onze klanten:

Powered by Trustpilot

Onze klanten laten weten wat ze van de service van AVT vinden via Trustpilot. En, we zijn trots op onze hoge score. De laatste drie beoordelingen leest u hiernaast. Door te klikken op een beoordeling of de knop hieronder leest u alle reviews op trustpilot.nl.

Alle Trustpilot reviews

Wij werken o.a. met